Sürü Psikolojisi:)

Ucuz fiyatlarıyla, bol çeşidiyle, semt pazarları her kesime hitap edebilir özelliğe sahip.İhtiyacımız olan herşeyi taze ve daha ucuza bulabiliriz.Bazı pazarlar sadece o semtte oturanların gittiği bir pazar olmaktan çıkmıştır.İzmir’in meşhur bostanlı pazarını hepimiz biliyoruzdur.Servis ve özel turların düzenlendiği, izmirin heryerinde yaşayan insanların akın ettiği bir pazar olma özelliğine de sahip.Bende zaman buldukça gitmekten keyif alırım .

Büyük marketlerin konforlu, lüx ancak bir o kadar da soğuk görüntüsünün yanında pazarlar çok eğlenceli,sıcak ,samimi yerlerdir. Esnafın yaratıcılığı,esprili sloganları, müşteriye olan bazen aşırı lavbalilğe kaçan samimiyeti göz ardı edilemez.Sıkı rekabetten dolayı , müşteri çekmek için “ Carrefour“ gibi büyük marketlerin pazar yeri ambiyansı yaratmaya çalıştıklarını, pazarın kurulduğu günlerde özel indirimler yaptığını görüyoruz. Meyve tezgahlarının önünden geçerken şöyle bir kaç dakika bakman satıcı için yeterli olur.Meyveden hemen bir dilim kesilir ve tatma konusunda ısrara maruz kalırsın. Sendeki kararsızlık potansiyelinden yüz bulan pazarcı ürünün tazeliği ve menşesi hakkında bilgi verir
-çanakkale ,buzhane kütür kütür abla gibi .
Bu davranışlar, psikolojik olarak ürünü almak zorunda hissetmene sebep olur.
Çarşamba pazarında gördüğüm kadarıyla tekstil ürünleri daha çok rabet görmektedir. Gündemdeki olayları hemen fırsata dönüştürmeyi çok iyi bilir pazarcı esnafı. Şehrazat küpesi, Bihter bluzu , Yemekteyiz tabakları gibi daha aklıma gelmeyen birçok ürün satışa sunulur.

Bir çok ünlü tekstil markasının kıyafetlerini tezgahlar da çok ucuz fiyatlara görebilirsiniz.Çoğu zaman bu ucuzluğun sebebi küçük defolar, fabrika hataları olabilir.Tabiki, etiketli defosuz ürünlerin bulunması da mümkün.Şuan forumda Bershka mağazasında 29.50TL etiketli t-shirt’in aynısını pazarda 5 TL’ye , 7,50 TL’ ye orjinal Tommy markalı bodyleri görmem , ayrıca geçen sezon Pull and Bear’dan 79,90 TL’ye aldığım elbisenin aynısının pazarda 35TL’ye satılmasını görmem üzerine çok şaşırdım.Bu olaydan dolayı kazıklandığımı hissettim ,markaya olan güvenim sarsıldı.

Aynı zamanda “sosyete çantası” olarak bilinen “Louis Vuitton ,Burberry,Gucci,D&G, Prada“ gibi çeşitli lüx markaların birebir imitasyon çantalarının çok pahalı olmasına rağmen, pazardan alınması da beni şaşırtmıyor değil. Çantacının her hafta pazar için İstanbuldan gelmesi,600 TL’ye pazarda çanta satması da bir o kadar ilginç.Ünlü markaların ürünlerinin sezonunda pazarda bu kadar ucuza satılabiliyor olması mı yoksa ,sadece trend olduğu için orjinal olmadığı halde bu kadar pahalı çantaların satın alınması mı anormal, sizce hangisi daha anormal?

Modanın pazara olumlu bir etkisi olduğu yadsınılmaz.Bazı ünlülerin “role model” olarak kullanılıp,akım oluşturulması etkili oluyormu sorusunun cevabi kesinlikle”evet”. İnsanlar sadece moda olduğu için hiç birşeye benzemeyen yüksek fiyatlı şeyleri satın alabiliyorlar.Buna bende dahilim.Sürü psikolojisi sanırım :)

1 yorum:

Melike Demirbağ Kaplan dedi ki...

Güzel tespitler, pazar yeri çerçevesinde hiç çalışılmamıştır eminim.