MARKA ŞEHİRLER

Başlık aslında bir "slogan" siyasi partinin sloganı. Seçim döneminde durakta beklerken görmüştüm. Vaad edilen şey şuydu gliba: Marka şehir yaratmak, şehri markalaştırmak. O zamandan beri bununla ilgili kafamdan geçenleri yazmak istiyorum blog'umuza ama bir türlü olmadı. Şimdi yazabiliyorum ancak.

Neyse gelelim asıl konuya. Asıl konu şudur: Bir şehir nasıl markalaşabiliyor? Ne olması gerekiyor bunun için? Kenti yöneten siyasilerin bunun için çabalaması olabilir cevaplardan biri sanırım. Bir de şehirde yaşayanların karakter özellikleri var tabii. Çünkü bu o şehirin kimliğini de oluşturmuş oluyor.

İzmir'i ele alalım örneğin. İzmir bir marka şehir mi? İzmir nasıl algılanıyor? Özellikle başka bir kentte yaşayan kişiler tarafından. İzmir'de yaşamayan ama İzmir'i bilen birkaç arkadaşıma "İzmir deyince aklınıza ilk neler geliyor?" diye sorduğumda benzer cevaplar aldım. Ortak verilen cevaplarda ilk üç sıra şöyle: kızlar, kumru, deniz. Ortak bir algı ve yaklaşım var İzmir'e karşı diğer insanlar tarafından. Yani marka olarak duşünürsek İzmir'i , ilk akla gelen şeyler ortak: deniz ,güneş, güzel kızlar, Çeşme, Kuşadası diyenler bile var, sahil kentlerinde yakınlığı açısından. Belleklerde oluşmus ortak ozellikleri var İzmir'in. Aslında en önemlisi "farklılığı" var . İzmir'i bir marka şehir yapan en önemli özelliği de bu bence.

Bir kentin tarihçesinin ve bazı kültürel miraslarınında marka olmasında etkisi var bence. Buna mutfak kültürünü de ekleyebiliriz. İzmir'in de çağdaş insan profili ve kültürüyle markalaşmış bir şehir oldugunu düşünmek yerinde olur sanırım. Sadece İzmir değil Türkiye'de, bu açıdan bakıldığında, markalaşmış birçok kentin olduğunu söyleyebiliriz. Ama konu İzmirse eğer : İzmir iyi huyludur, neşelidir, mutludur. Güzel kenttir İzmir. Şair boşuna dememiş:

imbatı dök yazıya
şiir olur
söz renk değişir serin mavi
izmir olur

0 yorum: